Nehéz és rendhagyó tanévkezdet vár a pedagógusokra, szülőkre, diákokra, különösen az iskolakezdő diákokra

Nehéz tanévkezdet vár a pedagógusokra, a diákokra és a szülőkre is.

A pedagógusok esetében a járvány miatti felelősség az, ami sokakat meg fog terhelni, stresszesebbek lesznek napjaik. S persze a mindennapi munka mellett fel kell készülni a digitális oktatás lehetőségére, csoportbontásokra, stb. Nem lesz egyszerű sem fizikailag, sem lelkileg.

A diákok esetében is  szokatlanul fog indulni a tanév. Egyrészt nem otthonról, „digitálisan” kell tanulni, hanem bejönni az iskolába, ott tanulni, beszámolni a tudásról. Azok számára, akik komolyan veszik az iskolát, nem fog ez problémát okozni. Azoknak, akik átaludták a digitális oktatás időszakát, bizonyára nehéz lesz beilleszkedni a mindennapi munkába. Sokaknak nem is fog sikerülni….

S szokatlan lesz az idei tanévkezdet a járvány terjedésének korlátozása érdekében megalkotott iskolai szabályok miatt is. Szabályok, korlátozások a találkozásokra, az iskola mindennapi életére. Sokan szabálykövetők lesznek, de számukra is el fog veszni az iskolai élet egyik fontos momentuma: a szünetben történő csevegés a barátokkal, iskolatársakkal történő kötetlen sétálás az intézmény területén.
Annak fényében pedig különösen az lesz, hogy iskola után együtt indulnak majd haza, együtt róják az utakat, beindul a traccsparti, a csoportos találkozó a tereken.
A délutáni spontán együttlétek után nehéz lesz az iskolai szabályokat követni.


Bár számukra ez szokatlan lesz, de az iskolakezdő diákoknak lesz a legnehezebb. Szaladgálnának szertelenül, kötekednének a nagyobbakkal, más osztálybéli diákokkal, de erre vajmi kevés esélyük lesz. Pedig ők még inkább játszani szeretnének, mint tanulni, szabályok közé szorítva iskolában lenni.
Nekik lesz a legnehezebb feldolgozni a különleges szabályokat, s talán az itt tanító pedagógusoknak lesz a legnehezebb feladatuk, tompítani a szabályok kiváltotta érzést, elbűvölni, elvarázsolni a tudás világába a gyerekeket azért, hogy szeressék az iskolát, a délelőtti órákat, élmény legyen ott lenni.

S persze a szülőkön is nagy a felelősség. Partnerei tudnak lenni az iskolának, pedagógusoknak? Nem a lehetetlen magyarázzák majd a diákoknak, hanem érvekkel győzik meg gyermekeiket a szabályok betartásának fontosságáról? Nem abban  értenek majd egyet gyermekeikkel, , hogy az a hülye pedagógus…, hanem abban, hogy részt kell vállalni a diákoknak a  járvány terjedésének korlátozásában? Ezek kérdőjelek. De az is biztos, hogy számukra is nehezebb időszak jön. A gyerekek stresszesebbé, feszültebbé, ingerlékenyebbé válhatnak ugyan úgy, mint ahogy a tavaszi időszakban sok felnőtt is azzá vált. S bizony ezek feloldásában komoly szerep hárul a szülőkre. Megtalálni az empátia, a segíteni akarás  és a szigor határát. A korábbinál fokozottabban ellenőrizni a gyermek társas érintkezéseit, megbeszélni vele az iskolai mindennapok történéseit.
A mindennapi munka után nem kis kihívást jelent ez! Pedig erre óriási szükség lesz.

Szóval nehéz tanévkezdet vár a pedagógusokra, diákokra, szülőkre. Sok erők, együttműködési szándékot minden érintettnek, hogy az iskola ne veszítse el sajátos hangulatát!
-folytatjuk-