A kardiológiai rehabilitáció jelentősége


A kardiológai rehabilitáció egy team által vezényelt, meglehetősen összehangolt, sokrétű beavatkozás, mely optimális szintre emeli a fizikai, pszichológiai és szociális funkciókat.

Ezen rehabilitáció képes stabilizálni, lassítani, vagy visszafordítani az
érelmeszesedés folyamatát, melyet tünetmentesen is kezelni kell.
Az érelmeszesedés akkor alakul ki, amikor az artériák falai megkeményednek. Ahogy korosodik az ember, egyre több zsíros lerakódás keletkezik az erek belső falán, melyek folyamatosan növekedve akadályozzák a vér normál mértékű áramlását.

Lágy plakkok, azaz lerakódások jelennek meg az érfalon, koleszterin, zsírok, kötőszövet, valamint vérből származó anyagok, ennek következtében az érfal középső rétege megvastagszik.
Majd jönnek a kemény plakkok, melyek az érfal mind három rétegét érintik, ezáltal szinte teljesen elzárják a vér útját.

Ha agyban alakul ki a leszakadt vagy megrepedt plakk által elzárt terület agylágyulás, azaz stroke követezhet be, viszont ha lábban akkor angina vagy szívinfarktus lesz a következménye.

Akut, tehát hirtelen kialakuló kardiális esemény után lehetőség szerint mindenki vegyen részt rehabilitációs programban, mely 1-14.napig tart, cél az önellátás elérése. Fontos a mobilizálás, szövődmények elkerülése (trombózis, felfekvés, tüdőgyulladás).

Konvalescens szak (korai 2-12 hét, késői 3 hónap-fél év) célja az állóképesség, terhelhetőség javítása, kardiológiai tréning beiktatása. Következő szakasz a postkonvalescens (0,5 év- 1 év), aminek a célja az életbe való visszaillesztés, munkába való visszaállítása, társadalomba való
visszahelyezés.
Késői szakasz az érintett egyének számára az életük végéig tart.

Ezen programok mellett a leghatékonyabb, ha már az akut eseményt megelőzően (pl.: szívinfarktus) elkezdődik a rehabilitáció. Végül a secunder prevenció (másodlagos megelőzés) a gyógyszeres terápia.

Az érelmeszesedés kezelése mellett fontos a jó szokások beiktatása mindennapjainkba.
Elsők között említeném meg a testmozgást és a táplálkozást. Kerüljük a zsíros ételeket, és törekedjünk a napi ötszöri zöldség vagy gyümölcs bevitelre. Próbáljuk minél többet friss levegőn a természetben lenni, testmozgást, sportolást beiktatni. Nagyon fontos a megfelelő
folyadékbevitel, ne legyünk dehidratáltak. A team tagjai által történik az egészségnevelés, oktatás, tanácsadás: szívgyógyászati alapismeretek oktatása, étkezési tanácsok, dohányzással kapcsolatos felvilágosítás, leszoktató programok ismertetése, mozgással- fizikai tréninggel
kapcsolatos tanácsok, munkával kapcsolatos tanácsok, szabadidős tanácsok, szexuális tanácsadás.

Néhány testmozgás mely javíthat az állapoton, életminőségen:
– Kerékpározás: állapottól függően 5-30 perc naponta
– Séta: naponta, állapottól függően, jó állapotúaknál minimum 1000-2000 m
– Torna, gimnasztika naponta 20-30 perc
– Légzőtorna naponta 15-20 perc
– Egyéni torna, vénás torna: rosszabb állapotú betegeknél, vénás keringési
elégtelenségben.
– Fekvő betegeknél passzív tornáztatás, masszázs, kiültetés
– Rezisztencia tréning izomerő megőrzésére
– Gerinctorna, artériás értorna, táncterápia, úszás, jóga.

További kérdésekkel kapcsolatban keresse fel kezelőorvosát, gyógytornászát.

Banka Alexandra
Gyógytornász-fizioterapeuta

Please follow and like us: