
A GVH kifogásolható gyakorlatokat talált a vírusellenes termékek online árusításánál. Sokan a pánik, a félelem miatt nem elég körültekintőek, s belesétálnak a csapdába.
A koronavírus-járványra tekintettel a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) átvizsgálta a vírusellenesnek hirdetett termékeket, valamint védőmaszkokat kínáló webshopokat és több kifogásolható gyakorlatot is talál. Sajnos a GVH a külföldi (főképp ukrán és szlovák) webshopok ellen nem sokat tud tenni, márpedig az utóbbi napokban főképp ezek lepték el az internetet.
A GVH közzé is tett egy listát, mely a legszembetűnőbb átverési jegyeket tartalmazza.
FIGYELJENEK ODA AZ ÁTVERÉSEKRE, MELYEKRE AZ ALÁBBI JELEK UTALNAK!
ÁTVERŐS REKLÁMSZÖVEG
Több webáruház “vírusölő”,
“vírusellenes“, “járványok idején javasolt“,”tüdőgyulladás ellen
hatékony”, “egészségügyi dolgozók részére készült” jelzővel
illette termékeit. A hivatal szerint azonban valószínűsíthető, hogy ezek az
állítások nincsenek megfelelő kutatásokkal alátámasztva.
VALÓTLAN SZEMÉLYEKKEL REKLÁMOZ
Egyes oldalaknál pedig azt tapasztalták, hogy orvosnak látszó személyeket jelenítettek meg (“dr.XY,
illetve hatóanyag-szakértő ajánlásával”), akik ugyanakkor nem valósak vagy
nem rendelkeznek orvosi diplomával.
EGYEDÜLÁLLÓ KIVÁLÓSÁGOT REKLÁMOZ
A hatóság néhány esetben pedig olyan megkérdőjelezhető, a termékek egyedülállóságát hangsúlyozó állítással találkozott, mint
például, hogy “a világon elsőként”.
GYORS DÖNTÉS ÖSZTÖNZÉSE
Megállapították továbbá, hogy több oldal a
termékkészletek gyors fogyására utaló állításokat alkalmaz (például “már
csak 17 darab van készleten”), amelyek sürgethetik a fogyasztó
döntését.
ÁTVERŐS SZÁMLÁZÁS
Közölték, olyan eset is előfordult, hogy valamely webáruház díjmentesként kínált házhoz szállítást, ezzel szemben szállítási díjat számolt fel az alapértelmezett opcióként megjelölt utánvéttel történő fizetéskor.
NINCS
GYÁRTÓ, FORGALMAZÓ, CÉGADAT FELTÜNTETVE
Az is probléma volt egyebek mellett,
hogy több esetben nem tüntették fel az oldalakon a termékek gyártóit,
forgalmazóit, és azok felkutatása sem vezetett eredményre, a megrendelési
kísérletnél sem derült ki, hogy a fogyasztó pontosan kitől vásárolná meg a
terméket.
Ha a weboldal alsó sávjába ellátogat, -s
minden esetben látogasson el oda- ott
ezeket az adatokat fel kellene tüntetni, de sokszor semmi sincs odaírva.(Cég
neve, elérhetősége, engedélyek száma, stb.)