Kérdőjelek a 26-os út körül

Ha jön a választás, mindig fellángol a 26-os elkerülő út vitája. Nos, ez menetrend szerint pontossággal ismét megtörtént. Minden vitát félre téve, most a Vélemény rovatban  mi csak arra vállalkozunk, hogy az anomáliákat összegyűjtsük a jelent és a jövőt illetően.  S persze szolgálunk néhány adattal is, mert ezekről a viták során sem igen lehetett hallani.
Azt természetesen meg kell jegyezni, hogy a Sajószentpéteren áthaladó forgalommal valamit kezdeni kell, elsősorban az ott lakók érdekében. A forgalom és annak következményei,  a zaj, por, rezgés , stb. terhelés mára elviselhetetlenné vált. S ennek megszüntetése fontosabb mindennél.

TÉVHITEK
Az elkerülő út megépítése , illetve az építés szükségességének elbagatellizálása mellett több téves vélemény is bekerült a köztudatba.
Tévhit 1.
Az egyik hírportál arról elmélkedett, ha megépül az elkerülő út, csődbe mennek a sajószentpéteri boltok, vállalkozások, mert az átmenő forgalom csökkenése miatt drámai módon visszaesik forgalmuk. Ez akkora blődség, hogy nem is érdemes vele foglalkozni.
Tévhit 2.
Most a választás közeledtével a megyei önkormányzat elnökéhez is írtak levelet ellenzéki képviselők a 26-os út ügyében. A megoldást többek között azért kérték, mert a BorsodChem miatt jelentős a teherforgalom növekedése. Nos, az adatok mást mutatnak, az érvelés e tekintetben nem helytálló.
Tévhit 3.
Kiemelkedően  magas a balesetek száma a 26-os úton. Ez tévhit, a balesetek száma meglepően alacsony a magas forgalom ellenére is. Ez nyílván elsődlegesen az autósoknak köszönhető.


MEKKKORA A FORGALOM SAJÓSZENTPÉTEREN ÉS A 26-OS ÚTON?
A Közútkezelő 2017-es forgalomszámlálási adatai érdekes képet festenek. A 26-os út forgalma Sajószentpéterig és Kazincbarcikáig magas, utána jelentősen lecsökken.
Sajószentpéteren (Miskolc felőli bevezető szakaszon a  13-km-es szelvénynél) átlagosan 17.600 autó haladt át  naponta, ami tényleg kirívóan hatalmas forgalom egy település esetében. Ebből 13.000 a személyautó, 400 az autóbusz, 2.600 a kisteherautó, a fennmaradó mennyiség a nagyobb méretű teherautó, különleges szállítmány.

1997-ben 9.867 jármű, tíz évvel  később,  2007-ben 11.000 jármű haladt át Sajószentpéteren, ebből 8.000 volt a személygépkocsi.
A növekedés tehát  látványos, folyamatosan gyorsul, az utóbbi tíz évben  6 ezerrel nőtt a járműforgalom, és ebből nagyságrendileg  5.000 a személyautó.
2007-ben megközelítőleg 1.200 volt a teherjárművek száma, ma 1.550 körüli. Itt a növekedés messze elmarad a személygépkocsikétól. 

Tehát Sajószentpéter elsődlegesen a személyautók forgalmába fullad bele, s ez az, ami miatt a város tehermentesítése az elkerülő út megépítése után is kérdéses lehet.

A 26-os út forgalma Putnoknál 5.600, Bánrévénél 1.200 jármű naponta, ez jelzi, hogy a forgalom zöme Kazincbarcikára fut be.
Tény, a sajószentpéteri napi forgalom magasabb, mint néhány autópálya (különösen az M5, M6) egyes szakaszain a napi forgalom.

MI A VALÓDI PROBLÉMA?
Bár jelentős a forgalom, igazából csak a reggeli és délutáni órákban alakulnak ki torlódások, ezek nyilván bosszantják az autósokat. Azt érdemes megjegyezni, hogy a sajószentpéteri torlódás messze-messze elmarad a nagyvárosi agglomerációk, illetve a budapesti bevezető és kivezető utak dugóitól.

Persze egy-egy baleset, váratlan esemény órákra megbéníthatja a forgalmat, s a város belül nincs igazán megfelelő lehetőség „elkerülők” választására. Ez több szempontból is aggasztó (pl. mentés).

Természetesen a fentiek miatt  jogos az autósok kívánsága az elkerülő út megépítésére, a valódi probléma még is az a terhelés, amit a város kap az átmenő forgalom miatt. Ember nincs, aki szeretne itt a 26-os út mellett lakni. A terhelés olyan egyértelműen nagy, hogy nincs  mit külön-külön elemezni, bármit is bizonygatni. Napi 17.000 autó por, rezgés, hang, stb.  környezeti hatása elviselhetetlen. És az évek előre haladtával ez bizonyosan növekedni fog

MI  LEHET A GOND AZ ELKERÜLŐ MEGÉPÍTÉSE UTÁN?
Alapvető gond a forgalom szervezésénél Sajószentpéter és Kazincbarcika közelsége és az elkerülő út kapcsán jelentkező többlet út hossza lehet.
Ha az elkerülő megépül, amire szükség van, a fentiek miatt feltehetően a forgalom korlátozását szabályokkal és szankciókkal kell és lehet segíteni, ami majd újabb vitákat generálhat és újabb indulatokat szíthat. Ennek pedig az az lehet az oka, hogy a sokat emlegetett BC kapcsán, főleg a Sajószentpéter felőli részen lévő bejáratok elérésében érdekelt autók (főként személygépkocsik)  vállalják-e az elkerülő úttal járó többlet utat? S vállalják-e a Miskolc-Kazincbarcika között közlekedők is? A magyar mentalitást ismerve sokan nem fogják az elkerülőt választani, ha csak nincs szankció. S ha a járműforgalom olyan ütemben nő, mint az elmúlt 10 évben, Sajószentpéter problémája konzerválódhat.  Persze az edelényi, vagy a Kazincbarcikán túli forgalom elterelésével is  jelentős tehertől szabadulhat meg Sajószentpéter, s ez az ott lakók szempontjából kiemelten fontos tényező.


MÁS MEGOLDÁSOKBAN IS GONDOLKODNI KELLENE
Ha a járművek száma továbbra is olyan ütemben bővül, mint az elmúlt években, akkor a probléma újra keletkezik. Gondoljunk csak arra, hogy pl. Kazincbarcikán (és a BC környékén) az elmúlt években rengeteg parkoló épült, ennek ellenére sok helyen szinte lehetetlen parkolni. S az is érzékelhető, hogy bizonyos időszakokban korábban soha nem tapasztalt méretekben „bedugul” a város. De a motorizáció bővülést jelzi, hogy egyes autópályák sávjait 3-ra kellene már bővíteni. S a példák sorolhatók lennének.

Kép forrása: https://szinesotven.blog.hu/2018/05/21/autok_szamokban_laikusoknak


Elengedhetetlen lenne tehát a motorizáció rohamos bővülésének ellensúlyozására más szemléletű autózási szokás kialakulása, valamint a tömegközlekedés újragondolása. Mára eljutott a tömegközlekedés oda, hogy a régi „ezeréves” útvonalak, szolgáltatási gyakorlatok egyre inkább elválnak az utasok elvárásaitól, utazási céljaiktól. Mindemellett drága is, Oszkárral utazni pl.  fele költség és sokkal kényelmesebb.
A tömegközlekedés fejlesztése a Miskolc-Kazincbarcika  útvonalon elengedhetetlen (egyébként máshol is).   Mi történne, ha az utasok tömegközlekedés felé orientálását segítenék fix ülőhelyes bérlet megvásárlásának lehetőségével bizonyos járatokra? Ide más nem szállhatna fel , aki naponta ingázik, annak komfortérzete gyökeresen megváltozna. Lehet, hogy az autóval utazók közül is sokan átgondolnák, hogy ilyen feltételek mellett már nem kell és nem érdemes  autózni.  Az is segíthetne, ha nem a Búza tér lenne a végállomás, hanem olyan célpontok, ahová sokan utaznak. Ez persze fikció, mert  kutatni kellene a szokásokat, elvárásokat (ráadásul azok változnak), s ez ugye bár nem erős oldala ma a tömegközlekedésnek.
Pedig a motorizáció nem kívánt hatásai csak a tömegközlekedés fejlesztésével, újragondolásával csökkenthetők. E nélkül a probléma folyamatosan újra és újra  termelődik. Csak idő kérdése.

KONKLÚZIÓ
Szükség van az elkerülőre, de ezzel párhuzamosan sok mindent újra kell gondolni. Az autósoknak, hogy szükséges-e az adott esetben autóval utazni, esetleg ún. “teleautókat” megteremteni, az 1-2 fős autózás helyett. S kellene végre egy utas barát tömegközlekedés.  Ha ezeken nem tudunk változtatni, néhány éven belül belefulladunk a járműforgalomba. Sajószentpéteren is és máshol is.

-rizner-