Az utóbbi időben többször foglalkoztunk közlekedésünk problémáival, azokkal, melyek Kazincbarcikán is borzolják a kedélyeket. Ezeknek zöme az autósok szemüvegén keresztül vizsgálta a helyzetet, most váltunk, s megnézzük mindezt kerékpárosok véleménye alapján.
Bánóczi Zoltán autózik, de rendkívül sokat teker is bicajával, így más szemszögből is rálátása van a közlekedési problémákra.
–Mi az alapvető probléma?
-A tolerancia, a másik közlekedő félre való figyelés hiánya. Ma mintha egy erő sorrend döntené el a közlekedési morált. Minden erős jármű „maga alá akarja gyűrni” a nálánál kisebbet. A kamionos a teherautóst, a teherautós a mikrobuszost, a mikrobuszos a személyautóst, s így tovább. Tehát sok esetben a jármű nagysága határozza meg a szemlélet, annak tudatában közlekednek. Ez helytelen és veszélyes.
–Ma Barcikán sok kerékpárút létezik, ez számukra biztonságot jelent?
– Ez a biztonság azért sok sebből vérzik. A kerékpárosok városi szövetsége többször elmondta, hogy településeken belül az elkülönített kerékpárutak építése nem szerencsés. Elválasztja egymástól a közlekedés résztvevőit, ezáltal a másikra való figyelés háttérbe szorul, ami a közlekedés egyik fontos kulcsmomentuma lenne. Nem a közlekedésben részt vevő partnerként tekintenek egymásra, hiszen elkülönülten közlekednek.
–Lehet, hogy ebben igaza van, de azért biztonságosabb így. Nem?
– A probléma összetett. Ebben az esetben a kerékpáros kiesik az autós látóteréből, nevezetesen a visszapillantó tükörből nem látható, s a találkozások ezért mindig konfliktusokat generálhatnak. Ezen túl a vonalvezetés változási is okozhatják az ellentéteket. A magasabb rendű úttal párhuzamosan húzódó kerékpárúton közlekedő kerékpárosnak elsőbbsége van az útkereszteződéseknél a kanyarodó járművekkel szemben. Ilyen pl. a Jószerencsét úton az Építők úti kereszteződés, a Pennynél levő kereszteződés. Aztán jön a körforgalom zebrája, ahol már rutinból akar átkelni a kerékpáros, hiszen továbbra is egyenesen halad. A KRESZ szabályait megszegve átkelhet ugyan a kerékpárját hajtva, de elsőbbsége nincs, mert a zebra a gyalogosok átkelésére kijelölt hely. Ha itt a kerékpárját hajtva kel át, az már járműnek minősül, s ebben az esetben nincs elsőbbsége.
Megjegyzem, a gyalogos átkelőhelyen folyamatosan kellene haladni az átkelőknek. S a hangsúly a folyamatosságon van. Tehát leállni mobilozni, trécselni a szabályok szerint tilos. Ezen túlmenően idegesítő is a közlekedés résztvevői számára.
Visszatérve a vonalvezetésre. Ilyen konfliktusokkal generált lehet a Tardona patakon áthaladó járdaszakasz, ahol tisztázatlan a gyalogos és a kerékpáros közlekedési sávja. Én sem tudom, hogy hol lenne ez a hely.
Egyszóval a vonalvezetés sokszor hamis biztonságérzetet adhat a kerékpárosnak, (de a gyalogosnak is) s ez konfliktusok forrása lehet.
–Önmagában már ez is gond, de célzott más problémára is. Mire gondolt?
-Sokszor gond az is, hogy a tervezők nem gondolkoznak a kerékpárosok fejével, szokásaival, habitusával. Az, hogy a kerékpárút rövid távon belül hol az egyik, hol a másik oldalon megy, átvezetik azt a közúton, nem tolerálják a kerékpárosok. Ilyen a Tompa Mihály iskola előtti szakasz, ahol az egyik oldalról átvezetik a kerékpárutat a másikra, aztán vissza. Lehet, hogy forgalom technikailag nem volt más megoldás, de ez nem állja ki az élet próbáját, nem kerékpáros barát verzió, ebből adódóan konfliktusok forrása. Mert ahogyan a gyalogos is, a kerékpáros is a rövidebb utat szeretné választani. Általában is a kerékpárút közúton való átvezetése veszélyek forrása. Jól látható a tábla, az útfelfestés? Befolyásolja a biztonságot az időjárás, a láthatóság. Tehát nem egyszerűsödik a közlekedésben részt vevők felelőssége, hanem megsokszorozódik. A mai tolerancia nélküli világban az ilyen helyzetek szerintem nem szerencsések. Fontos megjegyzés: Ha a kerékpáros nem használja a kerékpáros infrastruktúrát, el kellene gondolkodni, hogy ez nem az infrastruktúra hibája-e?
–A kerékpárúttal kapcsolatban sokan panaszkodnak a „helyszűke miatt” is.
-Ez megint egy olyan probléma, ami a közlekedés biztonsága ellen hat, ahol a kerékpáros a kerékpárossal, a gyalogos a kerékpárossal kerülhet konfliktusba.
Vannak olyan szakaszok, ahol a kerékpárosok találkozása esetén nem férnek el egymás mellett, így a gyalogosok részére kijelölt helyen haladnak. Ha szemből érkezik a gyalogos, akkor tud erre figyelni, ha nem, akkor konfliktus, baleset keletkezhet. Ez igaz azokra a szakaszokra is, ahol olyan keskeny a gyalogosok helye, hogy ketten már nem férnek el egymás mellett. A kézen fogva sétáló pár egyik tagja már „belelóg” a kerékpárosok sávjába. Megint az lehet majd a veszély forrása, merről érkezik a kerékpáros. Ha szemből, akkor ki tudnak térni, ha nem, akkor konfliktus adódik. Egyébként is, az nem egy kellemes séta, amikor folyamatosan hátra kell tekingetni, jön-e kerékpáros?
—Beszélgetésünk elején sokféle problémára célzott. Szóba került a közúton kerékpározók ügye is.
Ez megint egy több elemből vérző gond. Alapvető szabály, hogy ahol van kerékpárút, a kerékpárosnak ott kell haladni. De a kerékpárost is megilleti a biztonságos közlekedés feltétele, tehát, ha nem tud biztonságosan biciklizni a kerékpárúton, akkor kihajt a közútra. Az autós végig sem gondolja, mi lehet az oka annak, hogy itt halad a biciklis, dudál, anyázik.
Aztán az autósok sokszor nem értik azt sem, miért halad a biciklis a sáv közepén. Egyrészt azért mert jármű, tehát joga van ott haladni. Másrészt, ha lehúzódik az út szélére, a kátyúk számára veszélyt jelentenek. Ilyen a Tardonai út, ahol a kerékpárút a közúton folytatódik, a közút széle viszont biztonságos közlekedésre alkalmatlan. Előzés alkalmával, vagy körforgalomban való áthaladáskor is „letapossák”, ha a KRESZ szabályai szerint szigorúan jobbra tart. Saját biztonsága érdekében is behúzódik a sáv közepére.
–Van-e megoldás?
-Az egyik mindenképp a kerékpáros szövetség ajánlásának betartása. Városon belül nem szerencsés az elkülönített kerékpárút építése. A másik a tolerancia, az, hogy a közlekedés résztvevői figyeljenek egymásra, ne rutinból vezessenek, ne a jármű erejének nagysága adja meg az „öntudatot”. S persze az is fontos lenne, hogy a közlekedés résztvevői ismerjék a KRESZ szabályait.
-Köszönöm a beszélgetést!