Annak, hogy sorozatosan komoly vereséget szenved az ellenzék, sok-sok oka van. Most csak arra vállalkozom, hogy a legnyilvánvalóbb témáról, a politikai marketingről ejtsek néhány szót. Feltételezéseimet igazolta a telefonos felmérés is. Igaz, nem tudományos alapú mérés, de a 100 megkeresett személy válasza jól rávilágít a problémákra. S ez csak megerősíti azt a véleményt, hogy az ellenzék béna kacsaként viselkedett a politikai marketing területén.
ÜZENET
Arra kértük a válaszadókat, hogy az általunk megnevezett pártok után mondják el, hogy milyen “üzenetre”, kampány mondatra emlékeznek.
Fidesz: Szinte mindenki megemlítette a migráns kérést, a bevándorlást, s Soros hálózatot, s mintegy 40 fő a családtámogatást.
DK: A válaszadók 40 százaléka nem tudott konkrét üzenetet megfogalmazni, a fennmaradó 60 százalék fele-fele arányban említette meg Dobrev Klára nevét, illetve az európai ügyészséghez való csatlakozást.
Többi párt: egyetlen konkrét üzenetet sem tudott felidézni senki.
A Fidesz lényegre törő, egymondatos üzenetei szinte mindenki emlékezetébe beégtek, egyedül a DK-nak volt még említésre méltó szlogenje az európai ügyészséggel, a többi párt nem tudott ilyet megfogalmazni. Így bizony kampányt nyerni lehetetlen.
ÜZENETEK INGERSZINTJE
A Fidesz a migráns kérdés középpontba helyezésével nagyon magasra tette az ún. ingerküszöböt. Ha a háborúban lőnek, vajmi kevesen figyelnek a cinege énekére. Egyszerűen azért, mert a harc inger szintje magasabb, s az emberi pszichikum nem reagál az a alacsonyabb inger felől érkező információkra.
S itt elvérzett az ellenzék. Szép-szép és nagyon fontos dolog a klímaváltozás ügye, de ebben a harsány kampányban ez észrevétlen maradt. A DK európai ügyészséghez való csatlakozásának folyamatos felelevenítése volt az egyetlen olyan inger, ami befogadásra is talált. Bár szűk rétegnél, mert sokan nem is értették, mire akar utalni ezzel a DK, s igazi versenytársa ez sem volt a migráns kérdésnek. A többi párt e téren teljesen leszerepelt.
VÁLASZTÓK ELÉRÉSE
Sokan panaszkodnak arra, hogy a Fidesz média túlsúlyával nem lehet felvenni a versenyt. Ez részben igaz, de ma bárki alapíthat sajtóterméket, s ezzel az ellenzék adós maradt.
De legyünk őszinték, erre igazán nincs is szükség, mert ma az információ az interneten áramlik, az emberek többsége a facebookon tájékozódik. S itt béna kacsa volt az ellenzék, a Fidesz letarolta az internetet s ez teljességgel érthetetlen. Hogyan lehet ma úgy kampányt szervezni, hogy a legolcsóbb információs sztráda elérési hálózatát képtelen volt kiépíteni az ellenzék? Hogyan lehet úgy kampányolni, hogy a Fidesz facebook híreire nincs reakció? Ez amatőr és megengedhetetlen hiba. Európába készül az ellenzék, infokommunikációs társadalomról beszél, a gyakorlatban pedig e téren nullázta le magát. Ez a választásnak az a mozzanata, amire épp eszű magyarázat nincs. Az, hogy egy-egy tematikus oldalt olvas néhány szimpatizáns, nem egyenértékű a minden háztartást naponta több hírrel is elérő Fidesz kampánnyal.
Szóval az ellenzék vereségének sokféle oka van. Ennek egyik szelete a politikai marketing, ahol elvéreztek. Elvéreztek, de nagyon.
-rizner-