Kiakadtak a légitársaságok: az utasokra hárítják az extraprofitadót

Michael O’ Leary, a Ryanair vezérigazgatója nem hagyta szó nélkül a légitársaságokra kivetett extraprofitadót azok után, hogy az utóbbi két évben eddig mindössze egy pénzügyi negyedévet zártak nyereséggel. Az adót a többi fapados társaság is beépíti a viteldíjba, a repülőjegyek ára pedig nőni fog július 1-től. A Ryanair eközben csökkentheti a járatsűrűségét, minek köszönhetően kevesebb turista érkezhet Budapestre.  

Orbán Viktor május végén jelentette be, hogy a következő két évben extraprofitadóval sújtják egyes gazdasági ágazatok szereplőit. „A kormány azért döntött az extraprofitadóról, mert vannak olyan szektorai a gazdaságnak, amelyek az inflációs környezetből profitálnak” – kommentálta a döntést Nagy Márton gazdaságfejlesztésért felelős miniszter. Hozzátette, hogy ezt az adót a rendes különadókon felül szedik be, és úgy véli, a döntés nem borítja fel az üzleti terveket, csak a fölötte lévő „meglepetésszerű” profitot vonja el.

A különadóval sújtott gazdasági szereplők sorában landoltak a légitársaságok is, melyek közül a Ryanair az utasokra terhelte az új adót, a WizzAir viszont közvetlen nem hárítja át, de a 24.hu-nak azt nyilatkozták, hogy az extraprofitadó és az üzemanyagárak növekedése miatt a jövőben a viteldíjak várhatóan emelkedni fognak, később pedig erről számolt be az EasyJet is.

A témához tartozik, hogy a GKI megvizsgálta a cégek éves mérlegét, ami egyébként nyilvános, és aOBH-nál kell letétbe helyezni. A mérlegadatok szerint legnyereségesebb hazai vállalkozások: az út és vasútépítés, gumiabroncs gyártás, veszélyeshulladék kezelés, jogi tevékenység, gyógyszerforgalmazás. A legjelentősebb hazai kereskedelmi lán a 15. helyen van a GKI listáján